neděle 6. ledna 2013

Duše východu

Dokument Viliama Poltikoviče z jeho unikátního cyklu Duše Východu z roku 1992.

1 - Od Buddhy k dalajlamovi


2 - Velký den zničení démona


3 - Jogíni a sádhuové


4 - Ášramy, místa klidu a poznání


5 - Bohatý život chudého Inda


6 - Poutníkem v Indii


7 - Duše Indie


Igor Chaun o tomto dokumentu: Když jsem tenhle cyklus viděl počátkem 90. let v České televizi, užasl jsem, že tohle může natočit režisér z Česka, a s takovým vhledem a porozuměním. Představoval jsem si, že to dokáže jen štáb velké TV, třeba National Geographic, pocházející z nějaké postkoloniální země s důvěrnými vazbami a znalostí prostředí. Ale Viliam mi dokázal, že důležitější je vnitřní napojení a pochopení. Stal se doslova mým vzorem a ukázal, že i já se tam mohu vydat a niterně o milovaném tématu točit. Zval jsem pak Viliama při různých možnostech, do dokumenru Tibet, dalajlama poselství; do pásma Buddhismus na Západě, do Eliadovy knihovny. A vždy mne fascinovala i dráždila jeho režisérská cudnost, s níž se k duchovním tématům vyjadřoval. Ale že se s ním někteří sádhuové a jogíni v ášramech v Indii vítali jako se starým známým z minulých životů, to jsem z něj dostal... :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat